UŽDAROJI AKCINĖ BENDROVĖ „AVEDUS“
Įmonės kodas: 300583901
PATVIRTINTA
UAB „Avedus“ Generalinio direktoriaus
2024-09-06 įsakymu Nr. AV-EK01
Įsigalioja nuo 2024-09-06
ETIKOS KODEKSAS
I. SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. UAB ,,Avedus“ etikos kodeksas nustato veiklos ir elgesio principus bei profesinės etikos normas ir padeda užtikrinti jų laikymąsi bendrovėje.
2. Vykdydama veiklą, bendrovė laikosi galiojančių įstatymų ir kitų teisės aktų, veikia etiškai, nuosekliai ir prisiima socialinę atsakomybę.
3. Šios vertybės yra UAB ,,Avedus“ veiklos pagrindas:
• profesionalumas – mes siekiame kompetentingai atlikti darbą ir jaučiame atsakomybę už priimtus sprendimus;
• paslaugumas – dirbdami stengiamės būti partneriais, esame geranoriški, mandagūs, operatyvūs;
• tobulėjimas – nuolat mokomės ir tobulėjame, kad rastume naujų sprendimų ir juos taikytume savo veikloje;
• skaidrumas – veikiame atvirai ir sąžiningai.
4. Kodekse aprašomi bendrovės etikos standartai ir reikalavimai bei situacijos, su kuriomis darbe gali susidurti darbuotojai. Tačiau šis kodeksas taip pat reikalauja, kad darbuotojai spręsdami etinius klausimus vadovautųsi protingumo principu. Vertinant etines problemas svarbu laikytis paprastų taisyklių:
• būtina įsitikinti, ar veiksmai yra teisėti ir atitinka bendrovės etikos reikalavimus;
• iškilus etiniams klausimams, reikia būti sąžiningu. Jeigu kyla abejonių, visada geriau pasitarti su bendradarbiais arba su savo vadovu;
• skirti pakankamai laiko sprendimams įvertinti.
5. Bendrovė, bendradarbiaudama su gamintojais, taip pat laikosi jų etikos kodeksų. Tad, tiek etikos kodeksai, kurių laikytis įsipareigojo įmonė, tiek bendrovės etikos kodeksas yra skirtas visiems bendrovės darbuotojams ir visiems, kurie atstovauja UAB ,,Avedus“. Visi darbuotojais turi vykdyti ne tik pareiginiuose nuostatuose nustatytas pareigas, bet ir laikytis Kodeksų principų ir taikyti juos savo kasdieniniame darbe.
6. Kodeksas parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos darbo kodeksu ir kitais teisės aktais.
7. Šiame dokumente vartojamos sąvokos:
• Etikos kodeksas – Kodeksas;
• UAB ,,Avedus“ – Avedus, įmonė, bendrovė, ,,mes“ arba ,,mus“.
II SKYRIUS
BENDROVĖS VERSLO ETIKA
8. Kyšininkavimas, korupcija.
8.1. Tiesioginis ar netiesioginis kyšio siūlymas, žadėjimas ar priėmimas yra netoleruotinas. Kyšininkavimas gali pasireikšti įvairiomis formomis, įskaitant, bet neapsiribojant – grynųjų pinigų perdavimu, vertingomis dovanomis, kelionių, pramogų apmokėjimu, karjeros galimybių suteikimu ir (ar) žadėjimu, vertingos, komerciškai svarbios informacijos nutekinimu ir kt.
8.2. Įmonės darbuotojams draudžiama tiesiogiai ir (ar) netiesiogiai siūlyti, duoti, suteikti leidimą duoti, prašyti, priimti arba gauti kyšį, įskaitant ir per bet kuriuos trečiuosius asmenis.
8.3. Įmonėje visiškai netoleruojama korupcija ir tikimasi, kad ir klientai bei partneriai laikosi to paties principo.
8.4. Įmonės darbuotojams draudžiama užsiimti korupcinio pobūdžio nusikalstama veika – kyšininkavimu, prekybos poveikiu, papirkimu, kita nusikalstama veika, jeigu ji padaryta teikiant paslaugas siekiant sau ar kitiems asmenims naudos: piktnaudžiavimas tarnybine padėtimi arba įgaliojimų viršijimas, piktnaudžiavimas oficialiais įgaliojimais, dokumentų suklastojimas, sukčiavimas, turto pasisavinimas ar iššvaistymas, tarnybinės paslapties atskleidimas, komercinės paslapties atskleidimas, neteisingų duomenų apie pajamas, pelną ar turtą pateikimas, nusikalstamu būdu įgytų pinigų ar turto legalizavimas, kišimasis į valstybės tarnautojo ar viešojo administravimo funkcijas atliekančio asmens veiklą ar kitos nusikalstamos veikos, kai tokių veikų padarymu siekiama ar reikalaujama kyšio, papirkimo arba nuslėpti ar užmaskuoti kyšininkavimą ar papirkimą.
8.5. Apie bet kokius tokio pobūdžio veiksmus turi būti nedelsiant pranešta tiesioginiam vadovui arba bendrovės vadovybei.
9. Dovanų teikimas ir priėmimas.
9.1. Įmonė neteikia dovanų ar paslaugų, jei tai lemia gaunančiojo sprendimą Įmonės naudai. Dovanos, pramogos ir asmeninės paslaugos trečiosioms šalims gali būti teikiamos tik tada, kai jos:
9.1.1. įteikiamos be išankstinio susitarimo;
9.1.2. nėra išreikštos grynųjų pinigų suma;
9.1.3. atitinka įprastą verslo praktiką;
9.1.4. nėra ypatingai didelės vertės (nėra ypatingai didelės vertės, t. y. ne daugiau kaip 50 Eur);
9.1.5. negali būti suprantamos, kaip kyšis arba išmoka;
9.1.6. įteikiamos arba gaunamos be jokių su tuo susijusių įsipareigojimų;
9.1.7. įteikiamos už pareigų atlikimą ar veiklos vykdymą, arba siekiant įgyti arba išsaugoti verslą
9.1.8. įteikiamos už pranašumą versle;
9.1.9. įteikiamos nepažeidžiant atitinkamų įstatymų ar teisės aktų.
9.2. Darbuotojai, vykdydami savo pareigas, laikydamiesi aukščiau išdėstyto veiklos objektyvumo principo, negali priimti ar duoti dovanų ar neatlygintinų paslaugų, siūlyti ar priimti pramogų, išskirtinių lengvatų ir nuolaidų bei kitos asmeninės naudos, kuri kokiu nors būdu galėtų įtakoti jų veiklą, susijusią su bendrovės veikla. Šis draudimas netaikomas, kai siūlomi tik simboliniai dėmesio ir pagarbos išraiškos ženklai – mažaverčiai suvenyrai, daiktai, susiję su veiklos reklama, gėlės ir kitos dovanos, kurios negali įtakoti jas gaunančiojo sprendimų.
9.3. Pinigai negali būti dovanojami arba priimami kaip dovana, nepriklausomai nuo jų sumos.
9.4. Darbuotojai gali priimti kvietimus į su veikla susijusius priėmimus, kultūrinius renginius ar vaišes, jeigu tai nesukels įsipareigojimų, susijusių su darbine veikla.
10. Santykiai su klientais, valstybinėmis institucijomis.
10.1. Įmonė teikia kokybiškas paslaugas verslo ir individualiems klientams, nepriklausomai nuo jų tautinių, rasinių, socialinių, religinių, amžiaus skirtumų.
10.2. Verslo sandoriai turi būti atliekami taip, kad geriausiai atitiktų bendrovės interesus.
10.3. Įmonė veikia skaidriai, patikimai ir sąžiningai, atskirdama viešuosius ir privačius interesus.
10.4. Įmonėje vienodai vertinami visi klientai, nė vienam neteikiant pirmenybės. Asmeniniai ryšiai nesuteikia privilegijos gauti kokią nors išskirtinę naudą. Su draugais ir giminaičiais turi būti elgiamasi kaip su kitais klientais.
10.5. Įmonė bendradarbiauja, siekdama partnerystės ir abipusės naudos.
10.6. Santykius su klientais, verslo partneriais grindžia abipuse pagarba ir tolerancija, sąžiningumu, kad nekiltų abejonių dėl bendravimo patikimumo.
10.7. Yra pateikiama teisinga informacija apie produktus, paslaugas ir kainas, vengiant klaidinančių teiginių.
10.8. Operatyviai reaguojama į klientų užklausas.
10.9. Su klientais bendraujama geranoriškai ir mandagiai, nepaisant jų asmeninių savybių, turtinės ar visuomeninės padėties.
10.10. Atsisakoma vykdyti kliento nurodymus, jeigu tai prieštarauja Lietuvos Respublikos teisės aktų reikalavimams ar žmonių teisėms.
10.11. Nesudaroma jokių oficialių ar neoficialių, rašytinių ar žodinių susitarimų nustatyti kainas ar kitas sąlygas, koordinuoti konkursinius pasiūlymus, pasiskirstyti klientus, teritorijas arba užsiimti bet kuria kita veikla, kuri pažeidžia konkurencijos įstatymus.
10.12. Neklastojami dokumentai.
10.13. Saugoma profesijos garbė ir prestižas.
10.14. Gerbiama valstybė, jos institucijos ir įstaigos.
10.15. Imamasi priemonių, kad darbai, paslaugos, prekės būtų perkami tik iš teisėtai, sąžiningai veikiančių organizacijų.
10.16. Nesinaudojama nesąžininga, išnaudojančia ar diskriminuojančia savo partnerių, tiekėjų ir subrangovų darbo praktika.
11. Konfidencialumas.
11.1 Įmonės darbuotojai privalo žinoti, kuri informacija yra konfidenciali ir užtikrinti jos konfidencialumą. Jeigu darbuotojas nežino, kokia informacija yra konfidenciali, turi tai išsiaiškinti su savo tiesioginiu vadovu.
11.2. Darbuotojai gerbia kiekvieno asmens teisę į privatumą ir saugo klientų suteiktą konfidencialią informaciją net ir pasibaigus sutartiniams santykiams su klientu.
11.3. Darbuotojai, išeinantys iš Įmonės, turi ir toliau saugoti bei neviešinti konfidencialios informacijos, kurią sužinojo dirbdami įmonėje.
12. Asmens duomenys.
12.1. Įmonė gerbia visų savo darbuotojų, verslo partnerių, klientų privatumą. Įmonė atsakingai tvarko asmens duomenis, laikydamasi visų galiojančių asmens duomenų privatumo apsaugą reglamentuojančių įstatymų, priežiūros institucijų ar kitų kompetentingų institucijų rekomendacijų.
12.2. Asmens duomenys yra renkami, tvarkomi, perduodami, saugomi ir naikinami teisėtai, sąžiningai ir skaidriai.
12.3. Įmonės darbuotojai turi teisę rinkti, tvarkyti, perduoti, saugoti, naikinti ar kitaip naudoti asmens duomenis tik atlikdami savo tiesiogines funkcijas, apibrėžtas pareiginiuose nuostatuose ar kitame Įmonės lokaliniame teisės akte arba Įmonės vadovo pavedimu ir tik teisės aktų nustatyta tvarka.
12.4. Tvarkomi asmens duomenys turi būti tikslūs ir prireikus atnaujinami; turi būti imamasi visų pagrįstų priemonių užtikrinti, kad asmens duomenys, kurie nėra tikslūs, atsižvelgiant į jų tvarkymo tikslus, būtų nedelsiant ištrinami arba ištaisomi.
12.5. Tvarkomi asmens duomenys laikomi tokia forma, kad duomenų subjektų tapatybę būtų galima nustatyti ne ilgiau, nei tai yra būtina tais tikslais, kuriais asmens duomenys yra tvarkomi.
12.6. Tvarkomi asmens duomenys tokiu būdu, kad taikant atitinkamas technines ar organizacines priemones būtų užtikrintas tinkamas asmens duomenų saugumas, įskaitant apsaugą nuo duomenų tvarkymo be leidimo arba neteisėto duomenų tvarkymo ir nuo netyčinio praradimo, sunaikinimo ar sugadinimo.
12.7. Darbuotojai, kurie tvarko kitų asmenų asmens duomenis, privalo:
12.7.1. veikti pagal galiojančius įstatymus ir įmonėje patvirtintus vietinius teisės aktus;
12.7.2. veikti pagal atitinkamus sutartyje su klientu apibrėžtus įsipareigojimus;
12.7.3. rinkti, naudoti ir tvarkyti tokią informaciją tik siekiant teisėtų verslo tikslų;
12.7.4. apriboti prieigą prie informacijos, suteikiant prieigą tik tiems asmenims, kurie turi teisėtą pagrindą matyti šią informaciją;
12.7.5. imtis prevencinių priemonių prieš neteisėtą informacijos atskleidimą.
13. Finansinis atskaitingumas.
13.1. Įmonė užtikrina finansinį skaidrumą ir atskaitingumą. Visas finansines ataskaitas, kurias reglamentuoja nustatyti teisės aktai, pateikia Registrų centrui (www.registrucentras.lt).
13.2. Vykdo visus finansinius nurodymus, kurie reglamentuojami teisės aktais.
14. Technologijos.
14.1. Bendrovė naudoja tik teisėtai įsigytą programinę įrangą. Kompiuterių sistemos ir įranga skirtos naudoti tiesiogiai su darbu susijusiais tikslais. Darbuotojams neleidžiama iš interneto atsisiųsti neteisėtą ar netinkamo turinio medžiagą arba programas, ar saugoti jas darbuotojams skirtuose kompiuteriuose ir kitose bendrovės laikmenose.
III. SKYRIUS
BENDROVĖS SANTYKIAI SU DARBUOTOJAIS
15. Lygiateisiškumas.
15.1. Netoleruojama diskriminacija, priekabiavimo, smurto, darbuotojų įžeidinėjimo ir žeminimo atvejai.
16. Sveikata ir saugumas.
16.1. Bendrovė laikosi sistemingo požiūrio dėl darbuotojų saugių ir sveikų sąlygų darbo vietoje užtikrinimo bei nuolatinio jų gerinimo. Užtikrinamas darbo procesų saugumas, atsižvelgiama į sveikatai kenksmingus ir pavojingus darbo aplinkos veiksnius, įgyvendinamos prevencinės priemonės. Bendrovės darbo aplinkoje galioja jai taikomos saugos taisyklės, kurias nustato įstatymai ir vidiniai bendrovės dokumentai. Kiekvienas darbuotojas turi žinoti jo darbo aplinkai ir jam taikomas saugos taisykles ir jų laikytis.
17. Alkoholis ir kitos psichotropinės medžiagos darbo vietoje.
17.1. Siekiant sukurti saugią ir sveiką aplinką visiems darbuotojams ir klientams, bendrovės darbuotojams draudžiama darbe vartoti alkoholį, nelegalias narkotines medžiagas, būti apsvaigusiems nuo alkoholio, narkotinių medžiagų ar netinkamo vaistų vartojimo.
18. Darbuotojų privatumas.
18.1. Darbuotojų asmeniniai duomenys renkami, saugomi ir naudojami griežtai laikantis teisės aktų. Asmens duomenys naudojami ir perduodami, jeigu bendrovei jų reikia tam tikrais teisėtais tikslais, pavyzdžiui, vykdant sutartį ar teisinę prievolę arba jei darbuotojas davė sutikimą. Ypač griežtos taisyklės taikomos tuo atveju, jei informacija yra konfidenciali, pavyzdžiui, asmens tapatybės duomenys.
18.2. Darbuotojai turi teisę susipažinti su bendrovės turimais savo asmens duomenimis ir teirautis, kaip jie gauti, kaip bus naudojami ir kam bendrovė yra juos atskleidusi.
19. Informavimas apie etikos kodekso pažeidimus ir jų nagrinėjimas
19.1. Jeigu darbuotojams kyla abejonių dėl etikos arba jeigu jie susiduria su etikos reikalavimų pažeidimais, jie turi nedelsdami apie tai informuoti savo tiesioginį vadovą.
19.2. UAB ,,Avedus“ netaikys jokių poveikio priemonių asmenims, pranešusiems apie galimus etikos reikalavimų, galiojančių įstatymų pažeidimus ar kitas smerktinas aplinkybes UAB ,,Avedus“ veikloje.
IV. SKYRIUS
DARBUOTOJŲ ELGESIO NORMOS
20. Darbuotojų elgesio normos sukurtos, siekiant sudaryti sąlygas efektyviam darbui, atskleisti geriausias bendrovės darbuotojų profesines bei asmenines savybes, sukurti kūrybiškumo ir bendradarbiavimo atmosferą.
21. Darbuotojai privalo vienodai traktuoti kitus asmenis ir vengti bet kokios diskriminavimo formos dėl rasinės, nacionalinės, lyčių, amžiaus, fizinės negalios, politinių pažiūrų, filosofinės pasaulėžiūros ar religinių įsitikinimų.
22. Bendrovės darbuotojai savo darbe vadovaujasi pagrindiniais dalykinių santykių principais ir elgesio normomis. Ne darbo metu darbuotojai privalo elgtis pagal visuotinai priimtas elgesio normas.
23. Pagrindiniai principai:
23.1. Pagarba žmogui ir bendrovei. Vadovaudamasis šiuo principu darbuotojas turi:
• laikytis Lietuvos Respublikos įstatymų, kitų teisės aktų, teismų sprendimų reikalavimų, bendrovės lokalių taisyklių ir reikalavimų. Gerbti kolegų ir klientų, interesantų teises ir laisves;
• vykdyti savo pareigas stropiai, rūpestingai ir atsakingai, atsižvelgdamas į bendrovės interesus. Darbuotojas neturi ignoruoti bendrovės priimtų sprendimų, įsakymų ar veiksmų;
• su bendradarbiais, klientais elgtis mandagiai ir paslaugiai, rodyti žmogiškumą, būti atidžiu ir tolerantišku;
• formuoti teigiamą bendrovės įvaizdį.
23.2. Profesionalumas ir atsakomybė. Vadovaudamasis šiuo principu darbuotojas turi:
• būti nepriekaištingos reputacijos, turėti žinias, leidžiančias gerai atlikti pareigas ir nuolat tobulintis bei domėtis naujovėmis. Darbus atlikti laiku, atsakingai, kokybiškai ir sąžiningai;
• konfliktinėse situacijose elgtis objektyviai ir nešališkai, išklausyti argumentus ir ieškoti objektyvaus sprendimo;
• gebėti profesionaliai susitvarkyti ne tik su įprastomis, bet ir sudėtingomis darbo situacijomis, asmeniškai atsakyti už savo sprendimus;
• teikti informaciją ir pagalbą, dalintis patirtimi bei žiniomis;
• atsakyti už naudojamos informacijos ir dokumentų tinkamą naudojimą ir konfidencialumą.
• laikytis taisyklių ir susitarimų, pripažinti savo klaidas ir jas taisyti, stengtis dėl bendrovės gerovės.
24. Darbuotojų elgesio normos:
24.1. Santykiai su kolegomis. Kiekvienas darbuotojas turi:
• būti pasiruošęs efektyviai dirbti vieningoje komandoje ir būti lojaliu kitiems, bendradarbiauti, elgtis sąžiningai, objektyviai, protingai, nesavanaudiškai ir atsakyti už bendrą rezultatą;
• laikytis punktualumo vykdant savo įsipareigojimus ir susitarimus su kitais darbuotojais, branginti savo ir kolegų laiką;
• tarpusavio santykius grįsti profesionalumu ir kompetencija, laikytis aukštų profesinės etikos principų. Padėti kolegoms, dalintis su jais žiniomis, patirtimi ir idėjomis, palaikyti kolegų idėjas;
• būti mandagus, paslaugus, geranoriškas ir santūrus. Gerbti nuomonių įvairovę, vengti konfliktų, šalinti nesutarimų priežastis;
• nenutylėti problemų, dirbti pagal principą: problema – aptarimas – užduotis – sprendimas;
• visada veikti bendrovės interesais, palaikyti bendrovėje darbingą ir draugišką aplinką.
24.2. Santykiai su vadovais. Kiekvienas darbuotojas turi:
• derinti savo veiksmus su vadovu, įgyvendinti jo pavestus tikslus ir laikytis nurodymų;
• padėti vadovui sukurti kolektyve geranorišką atmosferą, stiprinti teisingus santykius;
• siūlyti naujas darbo formas, rodyti iniciatyvą diegiant naujas technologijas ir darbo metodus.
24.3. Santykiai su pavaldiniai. Kiekvienas vadovas turi:
• būti pavyzdžiu pavaldiniams kasdieninėje darbinėje veikloje;
• gerbti pavaldinius, rodyti geranoriškumą ir bendradarbiauti su jais tarpusavio pasitikėjimo pagrindu. Mandagiai bendrauti, aiškiai ir suprantamai duoti jiems nurodymus;
• prisiimti atsakomybę už priimtą sprendimą. Mokėti pripažinti savo klaidas darbe ir priimti konstruktyvią kritiką;
• ugdyti ir motyvuoti darbuotojus, padėti jiems plėsti profesines žinias, gebėjimus ir įgūdžius bei realizuoti karjeros augimo galimybes;
• viešai skatinti pavaldinius už jų pasiektus profesinės veiklos rezultatus;
• inicijuoti nuobaudų skyrimą pavaldiniams tik esant patikimam, pakankamam ir teisėtam pagrindui;
V SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
25. UAB ,,Avedus“ vadovybė yra atsakinga už Kodekso įgyvendinimą.
26. Darbuotojas privalo nedelsiant pranešti savo tiesioginiam vadovui apie jam žinomą kito darbuotojo Etikos kodekso nuostatų pažeidimą arba, kai jis turi pagrįstų įtarimų dėl galimo Etikos kodekso nuostatų pažeidimo.
27. Darbuotojams, nesilaikantiems šio Etikos kodekso nuostatų, gali būti taikomos drausminės priemonės.